مقالات

مدل های کاربردی انواع چراغ سقفی و دیواری

توجه کرده اید که در طول روز ما در فضاهای مختلفی قرار می گیریم که برای تامین روشناییشان از المان های مختلفی استفاده کرده اند. یکی از زیباترین و متنوع ترین این المان ها، انواع چراغ های سقفی و دیواری هستند. چراغ های سقفی و دیواری دنیایی از تنوع دارند. یعنی شما با هر سلیقه و سبکی می توانید چراغ دیواری مورد نظر خودتان را انتخاب و استفاده نمایید. در گذشته یکی از اصلی ترین روشنایی های یک فضا، لوستر یا آویزها بودند که تامین نور مهم و اصلی فضا را به عهده داشتند و در آن زمان شاید چراغ دیواری صرفا محدود به چراغ های مهتابی می شدند و یا چراغ های گازی که در زمان قطع برق برای تامین روشنایی به کار می رفتند.

چراغ دیواری

چراغ

چراغ های سقفی و دیواری مدت هاست که به عنوان یک عضو کاربردی برای نورپردازی محیط های داخلی و خارجی ساختمان به کار می رود. این محصول با طراحی های زیبایی که دارد می تواند به عنوان چراغ دکوراتیو عمل کرده و در حالت خاموش هم به فضا جلوه و زیبایی ببخشد. هرچند وظیفه اصلی چراغ دیواری، تامین نور است. چراغ های دیواری یا ال ای دی هستند که نیاز به نصب لامپ جداگانه ندارند و نوری ملایم را در فضا منتشر می کنند و یا دارای سرپیچ هستند و با لامپ استفاده می شوند.

انواع چراغ های دیواری و سقفی

با توجه به نیازها و سلیقه شخصی، می‌توان از انواع مختلف چراغ‌های دیواری و سقفی استفاده کرد و به راحتی فضای داخلی را به یک فضای روشن و دلنشین تبدیل کرد. اندازه و ارتفاع نصب، نوع منبع نوری (مثل لامپ‌های LED)، دمای رنگ نور، نوع کنترل روشنایی (مانند سوئیچ ساده یا سیستم هوشمند) و مصرف انرژی از جمله عواملی هستند که باید در انتخاب انواع چراغ سقفی به آن‌ها توجه کنید. همچنین، برای انتخاب بهترین چراغ سقفی باید به استایل و دکوراسیون کلی فضا توجه کرده و چراغی را انتخاب کنید که با سبک داخلی فضا سازگاری داشته باشد. این شامل طراحی، شکل، رنگ و جنس بدنه چراغ می‌شود.

چراغ سقفی و دیواری

انواع متداول چراغ‌های دیواری و سقفی عبارتند از:

 

چراغ‌های روشنایی عمومی

این نوع چراغ‌ها برای روشنایی عمومی فضاها استفاده می‌شوند. طرح‌ها و شکل‌های مختلفی دارند و معمولا از لامپ‌های فلورسنت یا LED استفاده می‌کنند که نوری یکنواخت و پراکنده در محیط ایجاد می کنند.

 

چراغ‌های پنلی

این چراغ‌ها دارای یک پنل صاف و باریک هستند که به طور معمول از جنس پلاستیک یا شیشه هستند. طراحی زیبا و کم‌ضخامت آنها باعث می شود که در فضاهای مدرن و مینیمال استفاده زیادی داشته باشند. چراغ‌های پنلی معمولا از تکنولوژی LED بهره می‌برند و نوری هموار و متناسب را منتشر می‌کنند.

 

چراغ‌های رشته‌ای (ریسه)

این نوع چراغ سقفی از یک رشته نوری بلند استفاده کرده که روی سقف نصب می‌شود. رشته‌های نوری معمولا از ال ای دی تشکیل شده‌ و می‌توانند افکت‌های روشنایی جالبی مانند نورپردازی یا الگوهای نوری ایجاد کنند.

 

چراغ‌های لوستری

این چراغ‌ها دارای طرح‌های شیک و زیبایی هستند و معمولا در فضاهای بزرگ و با ارتفاع سقف بالا استفاده می‌شوند.  لامپ‌های کوچک و چندین شاخه‌ای که از روی آویزی آویزان میشود و نوری دل‌نشین و درخشان را پخش می‌کنند.

 

چراغ سقفی تخت

این چراغ‌ها در واقع یک بخش از سقف هستند که با چراغ‌ پر شده و طراحی ساده و مینیمال آنها باعث می‌شود تا در فضاهای مدرن و خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند. لامپ‌های ال ای دی در داخل سقف تخت قرار دارند و نوری هموار و متناسب را به فضا ارائه می‌دهند.

چراغ های دیواری خطی (براکت)

براکت ال ای دی نسل جدید مهتابی که در گذشته در اکثر خانه ها برای تامین روشنایی خانه های استفاده می شد. انواع براکت چراغ های دیواری ای هستند که با بهره گیری از تکنولوژی چراغ های ال ای دی به سرعت برای روشنایی محیط کار و منزل جایگاه مخصوصی را به خود اختصاص دادند و جایگزین مهاتبی های قدیمی شدند. براکت ها به راحت ترین شیوه ممکن به سقف و دیوار وصل می شوند و چون فاصله ای بین نگهدارنده و سطح براکت وجود ندارد؛ بهترین انتخاب برای محیط های با ارتفاع سقف کم می باشند.

چراغ دیواری حباب دار

این چراغ ها شامل پایه و حباب هستند و برای ایجاد روشنایی از لامپی که روی پایه و داخل یک حباب نصب می شود بهره می برند. نقطه قوت این نوع چراغ تنوع بالا در مدل و رنگ و نقطه ضعف آنها در محدودیت سایز لامپ قابل نصب می باشد. به هر حال میتوان گفت پر مصرف ترین نوع چراغ علی الخصوص در بخش خانگی چراغ های دیواری حباب دار هستند.

چراغ دیواری پایپ

یکی از مدل های جدیدی که این روزها در کافه ها و رستوران ها مورد استقبال قرار می گیرد انواع چراغ های دیواری پایپ است. این چراغ ها از لوله های فلزی ساخته می شوند و روی آنها سرپیچ قرار دارد. این چراغ ها می توانند با لامپ های ال ای دی حبابی یا لامپ های گازی مورد استفاده قرار گیرند.

چراغ دیواری همه کاره

این مدل از چراغ های دیواری به صورت تکی، دوتایی و سه تایی تولید می شوند و واقعا در همه جا کاربرد دارند به طور مثال شما از مدل های تکی می توانید در اتاق خوابتان بالای تخت و یا در دو طرف آینه میز کنسول استفاده نمایید. مدل های دو شعله و سه شعله این چراغ ها بهترین گزینه برای روشنایی سرویس های بهداشتی هستند البته می توان در هر فضای داخلی برای افزایش زیبایی محیط از این چراغ ها استفاده کرد. در ادامه به معرفی به مدل های فانتزی این چراغ ها می پردازیم.

چراغ دیواری های دکوراتیو و فانتزی

استفاده از کلمه فانتزی شاید در شما این تصور را ایجاد کند که این چراغ ها کاربردی نیستند در صورتی که منظور از دکوراتیو یا فانتزی در مورد چراغ های دیواری این است که نوری لایت و ملایم را منتشر می کنند و جنبه زیبایی بخشی آنها به محیط قطعا بیشتر از ایجاد روشنایی است. چراغ های دیواری دکوراتیو برای تکمیل طراحی و نورپردازی دکوراسیون خانه شما فوق العاده هستند. در ادامه چند نمونه از این چراغ ها را مشاهده می کنید.

 

جهت مطالعه و بررسی بیشتر در مورد تاریخچه و انواع چراغ دیواری و سقفی می توانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *