مقالات

اهمیت چراغ های خیابانی و پارکی

چراغ خیابانی و پارکی

سیستم های روشنایی در فضاهای عمومی و مناطق سبز خدماتی را ارائه می دهند که همیشه مورد استقبال شهروندان به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ قرار می گیرد. به طور خلاصه، از مزایای انواع چراغ های خیابانی و پارکی می توان در درجه اول به استفاده کامل از فضا های سبز در عصر و شب و مهمتر از آن بهره مندی از شرایط ایمن اشاره کرد.

چراغ خیابانی و پارکی

چراغ خیابانی و پارکی

نورپردازی در فضای عمومی

نورپردازی در فضای باز برای جامعه ما ضروری است. باید محیطی ایجاد کند، منطقه قابل مشاهده باشد، الزامات ایمنی جاده را برآورده کند، احساس امنیت و ایمنی شخصی را در نظر بگیرد و به گونه ای استفاده شود که با منابع و محیط زیست باشد. گسترش روشنایی عمومی در طول زمان شیوه زندگی ما را تغییر داده است. نور مصنوعی روز را تا شب گسترش داده و در وهله اول فعالیت های جدیدی را امکان پذیر کرده است. در حالی که قبلاً شب به عنوان تهدید تلقی می شد، امروزه بخش مهمی از فعالیت های اجتماعی ما در این زمان انجام می شود.

روشنایی فضای سبز با چراغ های مدرن خیابانی

ما می دانیم که فضای سبز پارک ها در هر شهر یا شهرکی چقدر اهمیت دارند، زیرا وجود فضای سبز کیفیت زندگی جمعیتی را که در آنجا زندگی می کنند بهبود می بخشد. بنابراین نورپردازی خوب برای پارک ها از اهمیت اساسی برخوردار است تا اقامتی دلپذیر و ایمن امکان پذیر باشد.

دقیقاً ارتباط فضای سبز با بافت شهری است که باید توجه طراحان را معطوف کند. منظور از مجموعه دسترسی ها و شبکه مسیرهاست، یعنی قسمت هایی از باغ یا پارک که حتی در عصر و شب بیشترین استفاده را دارند. نواحی ورودی هم در سطوح افقی و هم در سطوح عمودی نیاز به نور دارند.

میزان بهینه روشنایی و مصرف انرژی

روشنایی یک پارک با اندازه متوسط شامل چندین چراغ است که سعی می کند نور را در سطوح پایین نگه دارد، زیرا مصرف برق در عین گران بودن سازگار با محیط زیست نخواهد بود. تغییر سیستم روشنایی قدیمی به چراغ های خیابانی و پارکی کم مصرف برای روشنایی فضای سبز پارک بهترین گزینه است. همچنین بهتر است برای ایجاد روشنایی از چراغ های خیابانی و پرژکتور های خورشیدی و سنسورهای نوری و حرکتی استفاده کنیم. استفاده از این تجهیزات نقش بسیار زیادی در بهینه سازی مصرف انرژی در فضاهای عمومی دارد.

همه ما می دانیم که بودن در یک پارک در ساعات عصر و ماندن در تاریکی به چه معناست، زیرا زمانی که فضای سبز پارک ها با لامپ و چراغ های سنتی روشن می شدند اغلب اتفاق می افتاد. لامپ های قدیمی وقتی کهنه می شوند، پس از روشن شدن برای مدت طولانی گرم می شوند و وقتی به دمای بالا می رسند خاموش می شوند و پس از خنک شدن دوباره روشن می شوند. هنگامی که لامپ های قدیمی به چراغ های کم مصرف پارکی تغییر می کند این مشکلات از بین خواهند رفت.

نورپردازی مسیرهای عابر پیاده با چراغ های خیابانی به عنوان یک راهنمای بصری عمل می کند. ناظر با یک نگاه سریع، مسیر و مقصد را می بیند و در صورت وجود هرگونه مخاطره احتمالی مثل مرطوب یا لغزنده بودن مسیر برای شناسایی سریع موانع تصمیم می گیرد.

انواع چراغ خیابانی و پارکی

چراغ های خیابانی انواع مختلفی دارند که عمدتاً به دلیل بهبود تکنولوژی در طول زمان تغییر کرده اند. این تغییرات بیشتر در راستای بهبود کیفیت و حجم نور و کاش مصرف انرژی بوده است. از بعد نوری، مهمترین انواع چراغ های خیابانی و پارکی، چراغ های گازی، چراغ های ال ای دی و اس ام دی هستند. همچنین از لحاظ زیبایی این چراغ ها امروزه در مدلها و رنگهای بسیار متنوعی تولید می شوند. از بعد محل نصب انواع دیواری، پایه بلند، پایه کوتاه، دفنی و … وجود دارند که بنا بر محل کاربرد معمولا درجه ای ضد آب بودن را پشتیبانی می کنند.

چراغ خیابانی 200

چراغ خیابانی

چراغ‌های خیابانی در انواع مختلفی و با تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. در زیر، به برخی از انواع رایج چراغ‌های خیابانی اشاره می‌کنم:

1. چراغ‌های ال ای دی(LED):

چراغ‌های LED بسیار مصرف کم انرژی و دوام بالا دارند. آن‌ها به عنوان جایگزین‌های مناسب برای لامپ‌های قدیمی مانند لامپ‌های سدیم و هالوژن در چراغ‌های خیابانی استفاده می‌شوند.

2. چراغ‌های سدیم:

این نوع چراغ‌ها از مصرف انرژی بالا و دمای بالا برخوردارند. آن‌ها معمولاً در جاده‌ها و بزرگراه‌ها به کار می‌روند و نور زردی روشن ایجاد می‌کنند.

3. چراغ‌های هالوژن:

این نوع چراغ‌ها در گذشته برای روشنایی خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما به دلیل مصرف بالای انرژی، کم‌کارایی و عمر کوتاه‌تر، جایگزینی برتر برای آن‌ها به وجود آمده است.

4. چراغ‌های فلورسنت:

چراغ‌های فلورسنت نیز برای چراغ‌های خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن دارند و در مقابل چراغ‌های LED عمر کمتری دارند.

5. چراغ‌های هوشمند:

این روزها چراغ‌های خیابانی هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم‌های مدیریت انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع چراغ‌ها قادر به تنظیم خودکار نوردهی بر اساس نیازها و شرایط محیطی هستند که به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند.

6. چراغ‌های خورشیدی:

این نوع چراغ‌ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی انرژی را از نور خورشید جمع‌آوری کرده و در شب برق تولید می‌کنند. آن‌ها به عنوان گزینه‌های محیط‌زیستی و پایدار برای مناطقی با دسترسی به انرژی خورشیدی مناسب هستند.

چراغ خیابانی خورشیدی 1000 وات LRC Lighting مدل LRC0522

چراغ خیابانی خورشیدی

هر نوع چراغ خیابانی مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای استفاده از بهترین نوع چراغ‌ها در هر شرایط، نیاز به توجه به نیازها و شرایط محیطی مربوطه وجود دارد.

کاربرد انواع چراغ های خیابانی و پارکی

انواع مختلف چراغ‌های خیابانی به عنوان تجهیزات روشنایی اصلی در خیابان‌ها، معابر عمومی، محل‌های عمومی و مناطق مختلف شهری و روستایی استفاده می‌شوند. کاربردهای اصلی آن‌ها عبارتند از:

1. روشنایی خیابان‌ها و جاده‌ها:

انواع چراغ‌های خیابانی به منظور روشنایی خیابان‌ها و جاده‌ها در ساعات شب و شرایط نور کم استفاده می‌شوند. این امر بهبود ترافیک شبانه‌روزی، کاهش حوادث و افزایش امنیت را به ارمغان می‌آورد.

2. روشنایی معابر عمومی:

انواع مختلف چراغ‌های خیابانی به منظور روشنایی معابر عمومی مانند میدان‌ها، پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، فضای سبز، بلوارها و پیاده‌روها استفاده می‌شوند. این امر باعث افزایش تراکم و فعالیت‌های شبانه‌روزی این مناطق می‌شود.

3. ایجاد زیبایی و تزئین محیط‌های شهری:

انواع چراغ‌های خیابانی با طرح‌ها و دکوراسیون‌های زیبا، به زیباسازی و تزئین فضای سبز محیط‌های شهری و افزایش جذابیت و زیبایی آنها کمک می‌کنند.

4. استفاده در پروژه‌های هوشمند:

انواع مختلفی از چراغ‌های خیابانی هوشمند وجود دارند که می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم‌های مدیریت انرژی، نوردهی را بر اساس نیاز و شرایط محیطی تنظیم کنند و انرژی را به صرفه‌جویی کنند.

5. روشنایی بخش‌های مختلف شهر در مناسبت‌های خاص:

انواع چراغ‌های خیابانی ممکن است در مناسبت‌های خاص مانند جشن‌ها، مراسم‌ها، جشنواره‌ها و تعطیلات، برای روشن کردن و تزئین بخش‌های خاص شهر استفاده شوند.

میزان نور چراغ های خیابانی و پارکی

فضاهای عمومی عمدتاً به نور زیادی نیاز ندارد و لازم نیست همه مکان ها به یک اندازه روشن باشند. ارتفاع نقطه نور، رنگ نور و کنترل نور باید با کار بصری مربوطه تطبیق داده شود. در میان چیزهای دیگر، روشنایی، یکنواختی، محدودیت تابش خیره کننده و راهنمایی بصری برای روشنایی خوب و تقویت کننده ایمنی مرتبط هستند: هر چه منطقه ترافیک عمومی روشن تر باشد، دیدن موانع آسان تر است. ایمنی با روشنایی یکنواخت مناطق ترافیکی عمومی با حداقل سایه و مناطق تاریک افزایش می یابد. از سوی دیگر، تابش خیره کننده، درک و تشخیص سایر کاربران جاده را دشوارتر می کند.

افراد به روشنایی خوب در پارک ها وابسته هستند تا بتوانند اشیا و موانع را بهتر تشخیص دهند. روشنایی باید با وضوح، تعداد عابران پیاده، سرعت تردد وسایل نقلیه، پیچیدگی کار رانندگی اطراف پارک، ویژگی های بازتابی جاده و غیره تنظیم شود. به منظور ردیابی مسیر های موجود در پارک و هدف دستیابی به روشنایی یکنواخت، چراغ هایی است که در فواصل مکانی منظم قرار می گیرند. گذرگاه های عابر پیاده مناطق حساس درگیری هستند. چراغ های روشنایی عمودی تضمین می کند که عابران پیاده در شب حتی در مسیرهای مرطوب به وضوح قابل مشاهده هستند.

روشنایی در قسمت هایی از پارک که ترجیحاً دارای ترافیک آرام هستند باید در درجه اول ایمنی عابران پیاده و دوچرخه را در نظر بگیرد. نه تنها نور در جاده مهم است، بلکه عابران نیز باید بتوانند یکدیگر را به خوبی ببینند. با این حال، هیچ انتشار نوری ممکن است ایجاد نشود و کیفیت ماندن در آنجا را مختل کند. بنابریان مهم است که چراغ های پارک در تمامی نقاط پارک حتی در جاهای خلوت نصب شود.

مزایای استفاده از چراغ های پارکی در فضای سبز

در بخش های مختلف پارک، نورپردازی با چراغ های فضای سبز نه تنها ایمنی را افزایش می دهد، بلکه فضای جذابی را برای قدم زدن، لذت بردن و آرامش ایجاد می کند.
در پارک ها و فضای سبز، چراغ های پارکی در درجه اول ایمنی رهگذران را تضمین می کنند. آنها مسیر را مشخص می کنند، به منطقه زیبایی می دهند و جهت گیری را در تاریکی ارائه می دهند. لامپ هایی با ویژگی های پرتو عریض محیطی دلپذیر ایجاد می کنند. علاوه بر این استفاده از انواع چراغ خیابانی و پارکی احساس امنیت ذهنی را بهبود میبخشد. وضعیت زمین، موانع و اختلاف سطح را می توان از طریق نسبت نور و سایه متعادل بهتر تشخیص داد. همچنین بسته به مرکزیت تأسیسات، درختان نورانی، دیوارها، مجسمه ها و آب نماها نیز زیبایی خاصی را به وجود می آورد.

علاوه بر این، فناوری پیشرفته در طراحی نور، امکانات جدیدی را برای صحنه‌سازی فضاهای عمومی و پارک ها باز کرده است. در مقایسه با سیستم های روشنایی معمولی، از طریق بازده نور بالا و بهره وری انرژی مرتبط و عمر طولانی آن، مزایایی را ارائه می دهد. علاوه بر این، چراغ‌های فضای سبز دارای نور سفید با رندر رنگی خوب، عاری از اشعه ماوراء بنفش بوده و بنابراین با حشرات سازگارتر هستند و به لطف کنترل خوب نور، تلفات پراکندگی کمتری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، مزایای فنی مانند روشن شدن فوری و قابلیت تنظیم نور، کنترل دینامیکی و ضد سوئیچ را هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *