مقالات

رابطه حداکثر جریان مجاز با سایز سیم و کابل

سیم مفتول

بررسی انواع سیم و کابل ها و موارد مهم در خرید آن‌ها

صنعت برق و الکترونیک بدون استفاده از سیم و کابل به جای نخواهد ایستاد. این سیم و کابل‌ها برای انتقال برق و داده ها ضروری هستند. در این مقاله با بررسی رابطه جریان مجاز با سایز سیم و کابل، انواع مختلف سیم و کابل ها و موارد مهم در خرید آن‌ها معرفی خواهیم کرد و راهکاری ساده برای انتخاب سیم و کابل مناسب با توجه به جریان مورد نیاز مصرفی ارائه خواهیم داد.

اولین چیزی که باید در باره سیم و کابل بدانیم، جریان مجاز آن‌ها است. جریان مجاز به مقداری گفته می‌شود که سیم یا کابل، بدون آسیب جدی پس از مدت زمان معینی هنگام عبور جریان از آن به کار خود ادامه دهد. با این حال، برق قدرتمند و موازی به این نکته اشاره می کند که زیاد کردن جریان، در حالتی که سایز سیم کم است، ممکن است به حرارت و سوزش ماشین وارد شود.

پارامترهای مهم در خرید سیم و کابل

برای خرید سیم و کابل مناسب باید به پارامترهای بسیاری از جمله مشخصات فنی و نیازهای پروژه توجه نمود. همچنین تحلیل اقتصادی هم می تواند بر انتخاب سیم و کابل اثرگذار باشد.

با توجه به موارد گفته شده در این مطلب واضح است که انتخاب سیم و کابل مناسب امری کاملاً تخصصی بوده و نیازمند مشاوره با کارشناسان مجرب در این زمینه است. لیکن اگر شما مسافت سیم کشی خود را می دانید و مشکل شما انتخاب سیم مناسب است فرم زیر به سادگی پاسخ شما را خواهد داد.

رابطه حداکثر جریان مجاز با سایز سیم و کابل

کافیست در این فرم متراژ سیم کشی و سایز سیم مورد نظرتان را وارد کنید تا حداکثر جریان قابل استفاده برای شما نشان داده شود.

از آنجاییکه کابل ها از رشته های سیم تشکیل شده اند این فرم برای کابل ها نیز قابل استفاده است. شایان ذکر است محاسبات این جدول بر اساس سیم و کابل استاندارد و تمام مس بوده و در صورتی که سیم و کابل مد نظر شما ناخالصی داشته باشد نتایج به هیچ عنوان معتبر نخواهند بود. همچنین در انتهای فرم برای مقایسه، سایز کابل آلومینیومی معادل با کابل آنتخابی شما نمایش داده می شود.

انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل ها از جمله کابل‌های فشار ضعیف، کابل‌های شبکه و سیم کششی است. هر کدام از این سیم و کابل‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله ضخامت، مواد تشکیل دهنده و سایز هستند.

ویژگی اصلی سیم‌ها قطر آن‌ها است. قطر سیم، مسئول تحمل جریان و توان انتقالی سیم می باشد و با کوچک شدن قطر آن، توان انتقالی سیم کاهش می یابد. همچنین، در صورتی که نیاز به منابع توان بالا دارید، و جریان بالاتری باید از طریق سیم آن روان شود، باید از سیم‌های با قطر بزرگتر استفاده کنید.

ماده اصلی کابل‌ها بافت مسی یا آلومینیوم است که اینکه کدام یک دارای مزایای متفاوت است و وابسته به نیازهای شماست. برای فعالیت در محیط های با رطوبت بیشتر باید از کابل‌های ضدآب استفاده کنید.

نکات مهمی که باید در خرید و استفاده از سیم و کابل ها در نظر گرفته شود عبارتند از:

– همیشه روی کابل، فشار و جریانی را پیش بینی کنید که بر روی سیم‌ها تحمیل می شود.

– هنگام انتخاب سیم، سایز صحیح را برای جریان لازم انتخاب کنید.

– از سیم های خوب و با کیفیت استفاده کنید.

– در صورت استفاده از کابل‌های بلند، باید به رعایت حداکثر جریان مجاز کابل دقت کنید.

در نهایت، باید بدانیم که تشخیص و تعمیر سیم و کابل ها در صورت خرابی به نیروها و تکنسین های فنی نیاز دارد.

با مطالعه این مقاله، می توانید با ویژگی‌ها و هدف استفاده از سیم و کابل ها آشنا شده و بسته به نیاز خود، بهترین سیم و کابل را انتخاب کنید.

در صورت وجود هرگونه سوال تخصصی در خصوص خرید سیم و کابل، کارشناسان انبار الکتریک با افتخار در خدمت شما خواهند بود. برای ارتباط با انبار الکتریک اینجا کلیک کنید.

انبار الکتریک

                 https://anbarelectric.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *